Готуємось до районного етапу олімпіади (завдання за попередні роки) або тисни тут Рекомендації до другого етапу олімпіади знайдеш також
Завдання мовно-літературного конкурсу ім.Т.Шевченка(знайдеш тут)
Завдання фінального етапу конкурсу ім.Т.Шевченка,2016.(Настуня)
Завдання до конкурсу ім.Петра Яцика за минулі роки
та за
2016-2017 н.р.,
а також початкова школа.
Рекомендації до олімпіади.
Завдання мовно-літературного конкурсу ім.Т.Шевченка(знайдеш тут)
Завдання фінального етапу конкурсу ім.Т.Шевченка,2016.(Настуня)
Завдання до конкурсу ім.Петра Яцика за минулі роки
та за
2016-2017 н.р.,
а також початкова школа.
Рекомендації до олімпіади.
Учні 5-7 класів працювали над завданнями 2 астрономічні години, учні 8-9 класів – 3 астрономічні години, учні 10-11 класів загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладів, студенти вищих навчальних – 4 астрономічні години.
Для кожної вікової категорії були завдання творчі, цікаві, на знання життєвої і творчої спадщини Тараса Шевченка, пов’язані із сьогоденням.
- 5 клас - текст-розповідь «Слово Тараса – України гордість і окраса». У роботі використати засоби художньої виразності (епітети, порівняння); прості речення, ускладнені вставними словами, однорідними членами з узагальнювальним словом.
- 6 клас - записати власний виступ перед учнівською аудиторією на тему «Моя перша зустріч із творами Тараса Шевченка». У виступі використати однорідні підмети, однорідні присудки, речення зі вставними словами, звертання.
- 7 клас - твір або есе «Тарас Шевченко — поет нації». У роботі використати дієслова різних способів, дієприкметникові та дієприслівникові звороти. У канву твору/есе вплести художні засоби, цитати із вивчених або відомих поезій Т. Шевченка.
- 8 клас - у поезії «Чужомовним киянам присвячую» сучасної письменниці Анни Багряної ліричний герой запитує: «Хто ж вас виплекав, діти? Та чийого ж ви роду, що навчились губити рідне слово для моди?» спростувати або довести думку письменниці про те, що через 25 років Незалежності української мови стало менше у публічному просторі, на телебаченні тощо. У роботі використати такі мовні засоби: однорідні члени речення з узагальнювальними словами, різні види присудків, прості односкладні речення.
- 9 клас - твір-роздум «Поезія Шевченка – це душа народу». У роботі використати приклади з суспільно-політичного життя та вивчених творів Кобзаря. Дібрати епіграф. У твір увести неповні речення, складносурядні та складнопідрядні речення, художні засоби виразності.
- 10 клас - твір-роздум або есе «Золото душі Тараса Шевченка». Свої думки проілюструвати цитатами із творів Т. Шевченка. Використати неповні речення, складнопідрядні речення з допустовими й наслідковими підрядними частинами. Епіграфом для творчої роботи обрати поетичні рядки Т.Шевченка.
- 11 клас - твір (обравши одну з жанрових форм – есе, поезію в прозі, ліричну сповідь чи ліричний етюд) «Шевченкові уроки як невичерпне джерело напуття в самостійній дорозі життя». Розкрити значення Кобзаря для кожного з нас через призму сьогодення та власних почуттів. У роботі використати цікаві перифрази, одиничні та поширені відокремлені означення, складні речення з різними видами зв’язку.
ТАК
МОЖНА ДОСЯГТИ УСПІХУ В ЖИТТІ
(Лист до українських школярів)
Дорогі старшокласники!
Я ніколи не збирався бути вчителем, тому не маю наміру читати вам лекцію, але
хочу поділитися з вами кількома життєвими правилами, які допомогли мені
досягнути деяких успіхів. Моя філософія життя завжди була дуже проста: «Мале
зроблене є завжди більше, ніж балаканина про найбільші подвиги».
Коли я був
молодим хлопцем, то все любив прислухатися і говорити зі старшими. Багато з них
радили мені стати адвокатом, щоб боронити правду в світі. Коли мені було 18-20
років, була війна і правничі школи були закриті. З технічних шкіл я вибрав
молочарську. Після її закінчення мене призначили інспектором молочарень у моїй
окрузі. Оскільки я закінчив навчання з відмінними оцінками, мені здавалося, що
я дуже багато знаю про управління молочарнями. Я, напевно, і поводився, як
усезнайко, і люди, які вже довго практично працювали в молочарнях, Відчували
мою зверхність, і мені важко було з ними порозумітися. Минуло шість місяців,
доки я збагнув, що ці досвідчені працівники молочарень хоч і не мають освіти і
такого широкого теоретичного знання про молочарство, як я, зате знають кожну
подробицю своєї праці. Вони швидко і вправно розв’язували проблеми, пов’язані з
їхньою працею. Отже, практично їхні знання були не меншими, а лише інакшими за
мої. Коли я це зрозумів і почав ставитися до тих людей, як до рівних або і
кращих від мене, мені стало набагато легше співпрацювати з нашими. А щира
співпраця між членами якої-небудь установи є надзвичайно корисна і /для
установи, і для всіх її членів.
Для узгодження
управлінням молочарнями інспектори (між якими я був наймолодший) часто
з’їжджалися на спільні конференції. На цих конференціях під час обміну /гумками
я відчув, що мої знання не є більші від їхніх, навпаки, мені бракує багатьох
елементарних знань.
1945 року я
опинився в Баварії (Німеччина). Відчуваючи потребу здобути більші знання, я
закінчив середню школу і вступив на студії політичної економії, а рівночасно –
в школу мов: німецької, іспанської і англійської. З моїх лекцій економіки я
засвоїв собі два розумні правила. Перше підказав мені Гете: «Людина, яка будує
своє життя, спираючись на плоди праці своїх рук і своєї голови, ніколи не
розчарується». А до другого дійшов я сам: «Якщо хтось виробляє те, що потрібне
людям, і робить це краще і більше, ніж інші, його прибутки будуть більші, і він
отримає більше поваги від людей». Крім тих двох правил, я ще виплекав задля
самодисципліни свою засаду: «Коли бачиш, що щось не є добре, зроби так, щоб
було добре». Усе це разом можна підсумувати: «Не нарікай, роби добру роботу, а
винагорода прийде*.
1949 року я
прибув до Канади. Мені було 27 років, я мав знання ламаної англійської мови і
сім долярів у кишені. Першою працею, яка мені трапилася, була дуже
малооплачувана — миття посуду в ресторані. Молодий, амбітний і трохи освічений,
я соромився, що змушений виконувати таку працю. Я казав собі: працюй, але
тримай очі та вуха відкритими і шукай чогось кращого. Невдовзі я знайшов кращу
і грошовитішу роботу.
З кожного
періоду життя людина може винести щось позитивне. Нагородою для мене за чотири
тижні миття посуду в ресторані було те, що за останні сорок років миття і к
куду вдома завжди здається значно легшим завданням, і при нагоді я з приємною
усмішкою згадую початок мого добробуту в так званому капіталістичному світі.
1950 року разом
з двома приятелями ми заснували українську книгарню в Торонто і назвали її
«Арка*. Ця книгарня не лише поширювала науку і культуру в українській громаді,
а також виявилася дуже добрим джерелом заробітку. В 1954 році ми вирішили, що
трьом спільникам уже затісно в одній крамниці і розійшлися.
Цього самого
дня я нерозважливо погодився приєднатися до виробничо-будівельної спілки, яку
заснували вісімнадцять інших українців. Я вживаю слово «нерозважливо», бо, як
виявилося пізніше, фірма не мала того, про що мені по-секрету говорив один з її
управителів, а мала дуже погану славу серед фахівців, клієнтів і кредиторів. У
англійській мові є прислів’я: «Investigate Before invest* (перевір перед тим,
як інвестувати). Я того моменту ще не розумів, і по-українськи повірив на слово
(як пізніше виявилося — неправдиве), і попав, як це до сьогодні називаю, до
українського колгоспу в Канаді Тут хочу підкреслити, що було нас 18 однакових
українців, які хотіли самі в себе працювати і збагачуватися, — отже, наші
бажання були однакові. Але замість того, щоб разом і віддано працювати для
нашого спільного підприємства, кожен хотів з підприємства чим більше отримати
для себе. Отже, працювали ми не доцентрово, а відцентрово: працювали, а
прибутку не було. Коли в родині або спілці люди дбають тільки про свою користь,
спільного добра бути не може.
1961 року я
розрахувався зі спільниками зі збитками для себе і таким чином утік з
«колгоспу», заснувавши своє власне будівельне підприємство. За чотири роки моє
підприємство збільшилося в чотири рази, а моїх 16 спільників збанкрутували. В
цьому невмінні і небажанні спільно працювати для спільного добра лежить
причина, чому за 100 років життя в Канаді чи Америці ми, українці, не маємо
жодного поважного спільного підприємства. Сьогодні ми бачимо, як укладається
співпраця між нашим урядом і Верховною Радою України, і це – віддзеркалення
тієї самої психічної настанови. Я навмисне замислився над цим, щоб спонукати
вас, молодих, до того, аби, крім інших наук, ви вчилися співпрацювати один з
одним. Я проваджу своє підприємство до сьогодні. Останніх 8 років будівельна
ділянка в Канаді перебуває в складній, скрутній ситуації, але для того, хто
сумлінно працює, знає своє діло і робить лише те, що вміє найкраще, ризик
набагато менший.
Щиро дякую, що
ви мали терпеливість вислухати коротку історію моєї ділової кар’єри. Я хотів її
вам переповісти тому, що більшість із вас, напевне, задумується над тим, який
життєвий шлях вибрати в цих складних часах. На мою думку, незалежно від того,
який це буде шлях, ви починаєте його правильно, бо здобуваєте добру освіту. Я
хочу також нагадати, що вам випадає на долю велика честь і велика
відповідальність: будувати нову демократичну державу! Від кожного і кожної з
вас у деякій мірі залежатиме добробут країни. Якщо зробите добре, то добре й
буде. Зробите зле, то буде зле. Хочу сподіватися, що після здобуття освіти і
ваших дипломів, ви будете творити добро для себе та інших.
Деякі з вас,
може, думають, що зрозуміння мого життя і причини моїх успіхів у Канаді не
мають жодного відношення до вашого життя в Україні. Так воно не є. Бо хоча
Україна довгі роки існувала в межах радянської імперії і спиралася на політичну
й економічну систему, яка виявилася відсталою і нежиттєздатною, тепер нова
українська держава швидко стає інтегральною частиною світової спільноти. Цей
процес особливо швидкий з огляду на блискавичний розвиток технології: факсів,
теле- і електронної комунікації, інтернету, які поєднують всі країни в гак
зване «глобальне село». В таких умовах закони, які вирішують науковий, професійний
чи фінансовий успіх, однакові для людей в Канаді і Україні, Європі, Америці й
Азії.
Радянська
система відучила людей творчо працювати, прищепила їм інші якості: відмову від
особистої ініціативи та відповідальності, зосередженості на своїй особистій
користі. Я часто чую в Україні такі вислови: «О, якби я міг знайти собі таку-то
посаду і якби мені платили так, як платять спеціалістам в Канаді чи в
Америці…». Я не згоден з таким егоїстичним підходом до праці. Лише тоді, коли
ми докладемо всіх зусиль і виконуватимемо добре працю, яку нам доводиться
робити, незалежно від того, чи задовольняє вона повністю наші особисті амбіції
і фінансові сподівання, – лише тоді ми доб’ємося успіхів. Виконуючи нашу роботу
добре і совісно, ми почнемо любити її продукт. Директор банку, з яким я часто
маю справу, любить повторювати прислів’я: «Чим більше працюєш, тим більше тобі
щастить».
Я також вірю в
те, що добрий працівник-спеціаліст зможе знайти для себе відповідну посаду. У
всьому світі найбільший дефіцит робочої сили існує саме на найвідповідальніші і
найоплачуваніші посади. Я завжди мав великі проблеми з добором добрих
працівників для моєї фірми: не таких, які лише думали б про власну кишеню, але
таких, які готові були б сумлінно працювати для розвитку фірми. У всьому світі
важко знайти менеджерів, які виправдали б свою зарплату. Я готовий платити
своїм працівникам навіть 100 000 доларів у рік, якщо вони доведуть мені, що
вміють заробити для фірми 120 000 доларів.
Сьогодні багато
молодих людей і в Україні і на Заході чваниться своїми удаваними здібностями і
кваліфікаціями і вимагає високих зарплат,яких вони згодом не можуть виправдати,
їх, може, й приймуть на працю, але за три – шість місяців звільняють. Це вказує
на те, що треба знати себе і бути реалістом. Треба більше вимагати від себе,
перш ніж вимагати цього від інших. Все в житті має свою ціну, і ми повинні
знати вартість нашої праці у порівнянні із зарплатою, якої вимагаємо. Як я вже
згадував, протягом перших чотирьох років у Канаді я чотири рази мріяв місце
роботи в чотирьох різних фірмах. Я не знав ТОДІ, як співпрацювати з людьми, і
мусив цього навчитися.
Хочу
підкреслити ще одну справу, надзвичайно важливу в житті. Це – саме поняття
чесності і етики. Коли людина має вже більше, ніж потрібно для існування, тоді
життя перестає бути змаганням за заробіток, а стає грою. Кожна гра має свої
засади і правила чесності. Бізнес має
свої непохитні правила і засади, від яких чесний бізнесмен не повинен
відступати. Гроші можна втратити і знову заробити, але коли бізнесмен втратить
славу чесного гравця, він вже ніколи її не поверне. Тому раджу вам учитися
чесної гри в бізнесі, бо це на все життя дасть вам набагато більше вдоволення і
користі.
Кожному з нас
треба навчитися співпрацювати з іншими, щоб спільно досягнути кращих
результатів і збудувати краще життя. Ніхто не може досягнути дуже багато
наодинці. Тому ми повинні бути вдячні тим, хто нам допомагає. Кожен директор і
менеджер лише добрий настільки, наскільки добрі люди навколо нього. В моєму
випадку моя донька, яка є водночас моїм діловим партнером, заслуговує на
половину усього визнання, яке я отримую.
Якими значними
не були б наші успіхи, ми завжди повинні знати, що досягнули їх за допомогою
інших, і ми повинні поділитися з іншими нашими надбаннями. У кожному
суспільстві є сильніші і слабші одиниці. Коли ви закінчите школу, можливо,
своєю працею і талантом почнете заробляти більше, ніж вам самим потрібно. Тоді,
повірте меі іі, що жертвувати на добродійні цілі, ділитися своїм добром з
іншими, – це, мабуть, найкращий спосіб здобути почуття самовдоволення: я
сильніший від слабшого. Я вирішив, що найкращим способом вжити мої надбання для
загального добра буде підтримка науки і освіти. «Добра голова може здобути
гроші, але гроші не можуть створити доброї голови!».
Я вірю в те, що
спільним зусиллям всі ми зможемо зробити багато добра для нас самих і майбутніх
поколінь. Вірю, що ваше покоління сьогоднішніх школярів і студентів у
майбутньому збудує і утвердить добробут нашої української держави! Якщо
працюватимемо щиро й віддано, з ентузіазмом і усмішкою, світ усміхнеться і до
нас!
Бажаю вашим
батькам і викладачам терпіння і віри у вас, а вам успіхів у навчанні, і в житті
на загал. Щасти вам Боже.
Петро Яцик, 1997 рік.
М. Слабошпицький, М. Сорока
«Меценат, який не відмовився бути
українцем»,
видавництво «Ярославів Вал», Київ
-2002.
Немає коментарів:
Дописати коментар